2 lutego 2017

Een Pool in Belgie - meer dan 50 dingen die vinden we raar ;-)

Toen ik naar België kwam vond ik veel dingen raar en vreemd. Vandaag zijn deze dingen meestal gewoon en normaal voor mij maar nog altijd, elke maand ondek ik iets nieuw (en raar). 
Sommige van deze dingen, oplossingen, gewoonten vind ik beter dan in Polen maar sommige vind ik na de 3 jaar nog  altijd RAAR en gek.

Wat vinden Polen raar in België?

  1.  België is 10 keer kleiner dan Polen maar heeft 3 officiële talen (Polen 1 taal).
  2. Verschillende talen en mensen uit hele wereld op 1 straat in elke Belgische stad.
  3. De meeste mensen spreeken minstens 3 verschilennde talen. 
  4. Sommige bekende merken van kleding, schoenen, fietsen enz  die in Polen de duurste zijn, zijn hier goedkopste.
  5. Belgen eten de wentelteefjes met nutella of jam (in Polen met kruiden en zout).
  6. Suiker mets zout. bv. sommigen eten een worst met honing (bah); stoofvlees koken de Belgen met peperkoek en/of chocolade. ONGELOFELIJK maar het is lekker ;-)
  7. In land van chocolade is geen chocolade met fruitinvulling (jam) (mijn favoriete)
  8. Geen pantoffels op school (in Polen mogen kinderen hetzelfde schoenen binnen en buiten de  school niet te dragen)
  9. Middagpause overal  - werk, school, winkels, kapsalons, garages, bank, post enz (het was moeilijk om te wennen aan)
  10. Tijdens middagpause gaan mensen nar huis om boterham te eten.
  11. Tijdens middagpause op school moeten kinderen buiten (in Polen nooit).
  12. Gelijke lessenrooster - alle lerlingen beginnen en eidingen lessen om hetzelfde tijd op elke school elke dag  in hele Belgie. (In Polen elke klas op elke school heeft andere lessenrooster op elke dag)
  13. Een fietser is  een "heilige koe" (ik voel me hier veilig op de weg - in Polen had ik ongeluk en was ik dan bang om te fietsen want  er is gevarlijk)
  14. Chauffeurs zijn meestal beleefd en aangenaam tegen elkaar 😲
  15. Ik kan een weg rustig oversteken door een zebrapad (ik moet niet 10 minuten wachten, ik moet niet lopen met mijn kinderen)
  16. Veel oudere in autos (ja, ze voelen zich ook veilig :-) )
  17. Supermarkten open "slechts" tot 21u en gesloten op zondag.👍
  18. Aardige mensen in winkels, kantoren enz. WOW!
  19. Kaarsen. Belgen zijn gek op de kaarsen.
  20. Kaarsen die in Polen  enkel in een kerhof gebruiken worden (kaars in schaal) branden er in Belgie meestaal tijdens feesten. 😣
  21. Kerstkaarten. Buren, kennisen, leerlingen geven kerstkaarten naar elkaar. (nu doe ik het graag ook, maar in eerste jaar was ik verbaasd)
  22. Veel fietsen overal. Idereen hebben een fiets en ze fietsen per 15 km naar hun werk of school. (toen ik hetzelfde in Polen deed vonden dat mensen stom)
  23. Tientallen soorten wafels (maar geen Poolsce dunne wafel!)
  24. Een special soort kerst bier. Tof 🍺
  25. "Enkel op afspraak". Ik wil naar kaper - enkel op afspraak. Ik wil een rekkening te openen - afspraak. Ik wil met buren praten -  afspraak ;-)
  26. Registratie van een nieuwe auto duurt ongeveer 20 minuten. WOW! (in Polen vaak een paar dagen)
  27. Dicht bij de bergen, dicht bij de zee, dich bij Parijs, dicht bij Amsterdam (in Polen had ik 500km naar de zee)
  28. De Belgen kopen veel boeken (veel meer dan in Polen).
  29. Pannenkoeken of fritjes (alleen!) tijdens verjaardagfeestje. Op de Poolse  feestje moet veel voedsel altijd zijn, verschillende gerechten, volldige tafel. Gewone gerechten als pannenkoeken zijn  niet geschikt voor het veestje :-) (Vandaag vind ik belgische verjaardag super - gemakkelijk om te organizeren! maar in begin was het een beetje raar).
  30. Inschrijvingen in scholen. Ik was geschokeerd dat ouders een paar dagen voor de school moeten wachten en buiten slapen om hun kind in te schrijven. 
  31. Veel rare huizen, voorbeeld:
  32. Veel rommelmarkten en 2dehands winkels. (ik vind het supertof)
  33. In pijama buiten gaan  (ochtend naar brievenbus en dan met buren lange uren staan praten ;-)
  34. In mijn gemeente is meest buitenlanders van Nederland, POLEN en Romenie. 👏
  35. Is nodig de hand te steken om bus te stoppen.
  36. De busen rijden slechter (zelden op tijd, soms niet, overslaan sommige haltes) dan in Polen. 
  37. Met een abonnement kunnen we in hele Vlanderen rijden met (bijna) alle busen (in Polen allen van bepaalde halte tot bepaalde halte met bus van bapaalde lijn)
  38. Is er meestal niet nodig lange tijd te wachten om naar  tandarts of andere artsen te gaan. 
  39. Het verbod van gsm tablet enz op lagere school (SUPER!).
  40. Om 8 uur s'morgens is nog donker (winter). (In Polen ga de zon vroeger slapen en vroeger moet opstaan ;-)
  41. Het is kouder dan het lijkt. Min 5 graden in Belgie = min 10 graden in Polen (hier is de lucht meer vochtig)
  42. Een beetje sneeuw is een grote ramp. AMAI! ☃☃
  43. De postbode komt nooit binnen met gewoone brieven (In Polen wel)
  44. Ik mag kraanwater drinken (In Polen is het vaak  gevaarlijk - bacterie)
  45. Op lagere school (onze) is alles echt gratis (handboeken, pootloden, pennen,...). In Polen was "gratis" maar we moesten alles kopen.
  46. Is er zwemmen verplicht op school. (In Polen geen zwemlesssen op school)
  47. Is er mogelijk (EN GOEDKOPER) veel nieuwe talen te leren in eigen gemeente.
  48. Is het noodzakelijk om rezervatie in elke restaurant te maken (dorpen).
  49. Elke twaalfjarige hebben de identiteitskaart (in Polen vanaf 18jaar)
  50. Hondenbuggy. (in Polen  hebben alle honden per 4 poten OM TE LOPEN ;-) )
  51. Geen kleinevuilnisbakken dichtbij elke winkel, school, etc maar is proper.
  52. Iedereen in België sporten (fietsen, lopen, wandelen, dansen, tennisen,...)
  53. Veel feesten met eten: spagettifestijn, broodfestijn, mosselfestijn, bierfestival, slagerfestival en 1000 andere ;-)
  54. Broodautomaten, aardappelautomaten, aardbeienautomaten (in Polen bestaat het niet).
  55. Moslims in katholieke scholen.
  56. Kippen in centrum van Brussel ;-)
  57. Sticks met chocolade en popcorn met caramel of suiker (BAH!)
  58. Honden zonder een muilkorf in openbare gelegenheden


Bovenstaande teskt is mijn taaloefening. Ik weet dat ik veel grappige fouten maak dus ik vraag om uw begrip :-)
 Zie je fouten in mijn tekst? Kan je verbeteren? Doe maar! (commentar, e-mail).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Pisz śmiało. Podpisz się jednak, gdy komentujesz z anonima