24 sierpnia 2016

Een dag uit het leven in het buitenland

In maart heb ik mijn eerste nederlandstalig artikel geschrijven:


Dan ik schreef ook:


en 


Vaandag wil ik jullie vertelen over een gewone tegenwoordige dag.


Hier ik woon :-)

Elke voormidag van maandag tot vrijdag werk ik als de poetsvrouw. Naar mijn werk ga ik met de fiets. Ik moet fietsen 1-10 km heen en terug. Tijdens het goede weer doe ik het graag,  tijdens het slechte weer... booff moet ik regenbroeken en regenjasje aandoen. 
Het weer in België vind ik vervelend want het verandert te snel. S'morgens zie ik een mooie blaue hemel zonder wolken, dus ik hang mijn was aan de waslijn... 1 uur later stevige regen. Mijn was is nat, meer nat dan vroeger. Ik ben ook nat want tijdens het mooie weer heb ik geen regenjas mee. Grappig. Heel grappig!



Maar voor het werk moet ik elke ochtend mijn 3 schatjes voor de school te bereiden - wakker alle drie, dan ontbijt, boterham, fruit, drinkbus voor de Jongste klaar maken. Daarna moet ik mijn zoontje naar school brengen. Dan fiets ik direct naar het werk.
Gelukkig de dochters zijn pubers en kunnen alles zelf doen.

Na de werk moet ik iets snel te koken voor mijn gezinetje en mijn Jongste van school te halen. Vaak moet ik ondertussen nog wassen, strijken, stofzuiger, enz.
Soms moet ik help vragen :-)

Is het genoeg? Misschien, maar niet voor mij. Want ik ben een buitenlander en ik moet Nederlands nog leren. Dus 2 keer peer week ga ik met de trein naar Mechelen. Mijn trein vertrekt om 17:10. Het treinstation is in andere dorp - 5 km van ons huis. Soms ik fiets, soms mijn man breng mij naar  het station met auto. Na de les ben ik thuis om 23 uur. 
Mechelen
Volgende dag moet ik natuurlijk werken. Vermoeiend.

Andere dagen, wanner moet ik niet naar school, probeer ik met mijn dochters werken. We maken samen huiswerk, herhalen voor de toetsen en proeven. Sommige onderwerpen van Natuurwetenschappen, Geschiedenis, Maatschappelijkevorming moet ik  opnieuw vertellen in het Pools want meisjen kunnen niet alles goed in het Nederlands te begrijpen.

Gelukkig heb ik nog weekend. 

Dan kan ik rustig mijn eigen huis poetsen, wassen, strijken, het graas maaien,  een lekkere cake bakken, spelen en leren met kinderen. 
Een aart voor kinderen :-)
We maken ook veel uitstapjes. Want we vinden België heel mooi. We hebben in Belgie  interessante plaatsen gevonden: dieren- en plantentuinen, stranden, ruïnes, prachtige grote markten enz. 
Ik neem veel fotos en schrijf ik altijd over onze uitstapjes op deze blog.


Wil je weten welke mooie plaatsen hebben we gezin? KLIK HIER

Pas op! Wil je in andere taal lezen? Aan rechterkant vind je google translate :-)

Bovenstaande teskt is mijn taaloefening. Ik weet dat ik veel grappige fouten maak dus ik vraag om uw begrip :-)
 Zie je fouten in mijn tekst? Kan je verbeteren? Doe maar! (commentar, e-mail).

1 komentarz:

  1. Dag Magdalena, je bent zeer goede lerares voor mijn nederlands taal... Ik heb met veel plezier de tekst gelezen :-) Ik vind dat hebt je geen fouten zijn, omdat mijn nederlands is slechter dan jou;-) maar ik begrijp alle ! Ik vind dat hebt je zeer interresant blog, en meer alstublief in nederlands. Groeten Anna

    OdpowiedzUsuń

Pisz śmiało. Podpisz się jednak, gdy komentujesz z anonima